tisdag 19 april 2011

Battle Royal

En trött Kaaruh sitter på LAN i svedmyra och kommer att tänka på bloggen. Vänta lite, jag ska bara hämta lite vatten...

...sådärja. Battle Royal btw:


Battle Royal handlar om en politisk kris i Japan angående landets ungdomar. Rebelliska ungdomar som rånar, terroriserar och förstör för att stå upp mot "vuxenmakten". När en lärare på ett gymnasium, kommer på en lösning där "målen helgar medlen" så startas spelet "Battle Royal".

Gymnasieklasser blir slumpmässigt utvalda för spelet, och blir då kidnappade till en ö, bevakad av "spelledarna". På ön blir de lämnade med varsin väska, innehållande lite mat och vatten, en karta över ön, och ett slumpmässigt vapen. Spelets regler är enkla: Döda alla dina klasskamrater inom tre dagar, utan att själv stryka med, så får du åka hem.

Det här är en väldigt hemskt film, som inte bör ses av den känslige, men även en väldigt bra film, som jag absolut rekommenderar till den som inte har något emot blod och splatter.

Battle Royal fick också en uppföljare, som kort och gott heter Battle Royal II. Som inte är lika bra, men fullt sevärd.

Nu ska jag se om jag kan få fram en trailer:


En av de bättre japanska filmerna jag sätt. Väldigt obehagligt men väldigt gripande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar