tisdag 17 maj 2011

The Omen

Spenderar veckan hos min Emilia, och nu har jag lite tid över på morgonen, så jag tänkte snacka om filmen jag såg med henne igår, nämligen the Omen.


The Omen handlar om Robert Thorn(Gregory Peck) och hans fru Katherine Thorn(Lee Remick). När Katherine ska föda deras första barn, så berättar doktorn för Robert att barnet dog direkt. Robert blir panikslagen över hur Katherine ska reagera då hon har längtat efter barnet så länge, så doktorn hjälper honom. Han får, ett annat barn, som inte hade några släktingar och modern dog vid födseln. Inga papper, och inga konstigheter. Han berättar inget för sin fru, och de tar med sig utbytingen hem och uppfostrar honom som Damien(Harvey Stephens).

Efter några år, så börjar saker hända. Damien blir tillbakadragen och osocial, och djur börjar dra sig undan honom. Människor omkring honom blir oroliga, och en präst närmar sig Robert och berättar att Damien inte är som andra människor. Han är inte ens människa, och det Robert uppfostrar är ett barn av ren ondska.

Jag blir själv inte speciellt skrämd av saker som SAW. Det är snarare sådana här saker som skrämmer mig, och att det involverar barn gör det bara värre. Kort och gott tyckte jag att det här var en otroligt obehaglig film, men samtidigt en ganska häftig sådan. Det är en skräckfilm, och jag blev skrämd och obekväm.

Dessutom hade den fördelarna av att inte involvera för mycket specialeffekter vilket gör den tidlös, och du stör dig inte på att den är 35 år gammal när du ser den. Skön och skrämmande obehaglig rulle. Se den med någon du kan krama, när det blir läskigt.



Peace out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar