tisdag 31 januari 2012

Mission Impossible: Ghost Protocol

För det första så dumpar jag engelskadelen av bloggen. Det var en kul idé för att ett par internationella vänner ville läsa men sedan så insåg jag ju att det inte är en jävel som läser ändå så :P Så tillbaka till svenska, och nu jävlar blir det inlägg, det lovar jag, och inte bara om filmer utan också tv-serier ifall jag känner för att snacka om det nån gång. Förbered er på en hel del.

Anywho... The Film Lord is back och jag kommer tjafsa om en hel del filmer som jag sätt under hösten och vintern. Både nytt och gammal och vi börjar med Mission Impossible: Ghost Protocol som jag såg ikväll, kvällen till ära.


Ka-blam! Där fick vi en poster! Först lite grann om rollbesättningen.

Tom Cruise längst fram och ser allmänt ascool ut som han alltid gör. Han är tillbaka som Ethan Hunt för fjärde gången för att skaka nationer världen över. Till vänster om honom har vi Jeremy Renner från filmer som "SWAT" och "28 Weeks Later" och spelar den felplacerade analytikern William Brandt. Till höger har vi Paula Patton som jag själv känner igen från "Deja Vu" och som även medverkade i "Precious" för er som käkade glass till den, och hon spelar den tuffa fältagenten Jane Carter. Sist men inte minst. Den blyga killen längst bak på postern är ingen mindre än Simon Pegg från filmer som "Hot Fuzz", "Shawn of the Dead" och även "Paul" och han spelar det glappkäftade datorgeniet Benji Dunn.

En sista sak att nämna om rollerna är att vi svenskar även har fått med vårt finger i spelet då Michael Nyqvist har rollen som den psykopatiska skurken Kurt Hendricks. Detta leder dessutom till ett par svenska relateringar i filmen, vilket alltid är kul när man själv är från lilla landet lagom.

Handlingen är simpel. Väldigt simpel faktiskt. För att göra en 2 timmar och 13 minuter lång historia kort, så har skurken stulit ett kärnvapen och kommer att atombomba New York eftersom att ett kärnvapenkrig känns fördelaktigt. Du har hört det förut, tro mig. Denna delen av filmen var inte speciellt imponerande.

Däremot så lyfts filmen upp av lysande skådespel av samtliga involverade. En hiskeligt massa (bra) specialeffekter och ett par obetalbart häftiga scener som utspelar sig på utsidan av byggnaden "Burj Khalifa" (Som jag förövrigt besökte i förra veckan, så det kändes extra häftigt för mig tror jag ^^ ) som får handsvetten att forsa.

Jag rekommenderar absolut den här filmen för alla MI-fans där ute. För övrigt så kopplar den här filmen inte över huvudtaget till de tidigare, så även om du inte sätt start-trilogin så är det en bra actionrulle.

Trailer in, 3... 2... 1...


Bra grejer, kort och gott. Klart värt ett biobesök för full effekt.

Peace out hombres.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar